Actuele eindtermen
Eigen kaft voor opleiders
Binnen 48 uur verzonden
  • Actuele eindtermen
  • Eigen kaft voor opleiders
  • Binnen 48 uur verzonden

Will-E aan het woord - Gamification in e-learning

Hoi, daar ben ik weer! 

Gamification, je hoort het woord en denkt misschien: buzzword alert! 

Of je vraagt je af: is dat niet iets met punten en spelletjes voor kinderen? 

Maar geef het een kans, want gamification in e-learning is allesbehalve kinderspel. Het is een slimme manier om leren aantrekkelijker, effectiever en vooral leuker te maken.

Wat is gamification?

Gamification is het toepassen van spelelementen in een niet-spelcontext, zoals in e-learnings. Denk aan uitdagingen, medailles, feedbackmomenten en scores. Het doel? Leren motiverender maken. Niet door de inhoud te versimpelen, maar door de manier waarop de inhoud gepresenteerd wordt te verrijken. Zo raken cursisten betrokken en gestimuleerd om door te blijven leren.

Welke spelelementen passen jullie dan toe?

Wij geloven dat leren het best werkt als het actief, motiverend én een beetje verslavend is. Daarom hebben we de volgende spelelementen geïntegreerd op verschillende plekken in onze e-learnings.

Uitdagingen
We beginnen met korte quizvragen om de cursist warm te draaien. Naarmate hij/zij verder komt, worden de opdrachten wat pittiger. Maar geen zorgen: ik ben er bij elke stap. Aan het einde wacht de ultieme uitdaging: het examen. Klaar voor level 'expert'?

Beloningen
Voor elke mijlpaal die een cursist bereikt, reik ik een medaille uit. Deze beloningen geven een gevoel van erkenning en motiveren om nog een stapje extra te zetten. Het is mijn manier om te zeggen: “Goed bezig!”

Directe feedback
Na elke vraag krijgt de cursist meteen feedback. Wat ging goed, wat kan beter? Dat houdt de vaart erin en geeft een helder beeld van de voortgang.

Individuele score versus maximale score
Niet iedereen wil op een ranglijst staan, maar toch werkt een beetje competitie motiverend. Ik laat de cursist zien hoe dicht hij/zij al bij de maximale score zit. Zo creëer ik een persoonlijke uitdaging voor de cursist die aanzet tot verbetering.

Continu leren
Een cursus hoeft niet na één keer klaar te zijn. Door medailles en scores zichtbaar te maken, geef ik de cursist een reden om terug te komen en zijn of haar prestatie te verbeteren en dus zijn of haar kennis te verdiepen.

Geef eens een concreet voorbeeld van gamification?

Nu je weet wat gamification is, laten we graag zien hoe we dit concreet inzetten. Hier zijn vier praktijkvoorbeelden waarin we spelelementen succesvol integreren in onze e-learning:

Quizzen
Door quizvragen te belonen met medailles, verhogen we de betrokkenheid van cursisten. Dit leidt niet alleen tot hogere voltooiingspercentages, maar ook tot een intensievere en leukere leerervaring. Medailles geven een gevoel van vooruitgang, versterken het positieve gevoel en zetten aan tot herhaling.

Scenario’s
In onze scenario’s creëren we een meeslepend verhaal waarin cursisten stap voor stap keuzes maken. Elke goede beslissing wordt beloond met een medaille en wie het hele scenario foutloos doorloopt, ontvangt zelfs een bonus. Deze aanpak combineert leren met beleving. Door kennis toe te passen in realistische situaties, beklijft de inhoud beter. De medailles stimuleren om verder te oefenen.

(Proef)examens
Ook onze (proef)examens zijn gegamificeerd. Cursisten ontvangen medailles wanneer zij een bepaald slagingspercentage behalen. Dit maakt hun voortgang zichtbaar. Bovendien zetten medailles aan tot herhaling: het streven naar een zilveren of gouden medaille moedigt aan om een (proef)examen opnieuw te doen en beter te scoren. Die extra motivatie zorgt ervoor dat cursisten beter voorbereid en met meer vertrouwen aan het echte examen beginnen.

Will-E
En dan ben ik er natuurlijk ook nog! Ik bied structuur, geef directe feedback, deel medailles uit en moedig cursisten aan. Verrassend genoeg hechten mensen zich al gauw aan types zoals ik, wat hen motiveert om terug te komen en door te blijven leren. Dankzij mijn opvallende vormgeving en de visueel aantrekkelijke omgeving waarin ik leef, wordt de leerervaring niet alleen persoonlijk, maar ook aantrekkelijk én prikkelend om naar terug te keren.

Tot slot

Leren hoeft niet saai te zijn. Door spelelementen slim toe te passen, maken we van e-learning een actieve, motiverende en soms zelfs verslavend leuke ervaring. Gamification is geen gimmick, het is een bewezen methode om leren effectiever én leuker te maken.